Badania wykazują, że na obszarach wysokiego spożycia warzyw i owoców stan zdrowia i samopoczucie zamieszkałej tam ludności jest znacznie lepszy niż na terenach, gdzie konsumuje się przeważnie białka i tłuszcze zwierzęce. Wśród osób stosujących dietę bogatą w warzywa i owoce znaczenie rzadziej występują choroby serca czy też nowotwory.

Wobec tego faktu warzywa powinny być niezbędnym komponentem codziennej diety. Produkty te zawierają wszystkie składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Są to witaminy, sole mineralne, aminokwasy, enzymy, kwasy organiczne, a także węglowodany i białka. Ponadto zawierają w sobie dużą ilość wody, dzięki czemu stosowana dieta jest niskokaloryczna.

Warzywa stanowią jedną z głównych grup produktów spożywczych, które wzbogacają organizm człowieka w witaminy. Zawartość witamin w poszczególnych warzywach zależy od ich gatunku, stopnia dojrzałości, sposobu przechowywania i obróbki kulinarnej. Według specjalistów są one najważniejszym źródłem witaminy C. Organizm ludzki nie potrafi jej magazynować, dlatego tak ważne jest urozmaicanie posiłków przy pomocy kopru, natki pietruszki, papryki lub warzyw kapustnych. Warzywa są również dobrym źródłem karotenu, czyli witaminy A. Witamina A wpływa na wzrost młodych organizmów, poprawia wzrok i stan skóry, zapobiega łamliwości włosów i paznokci. W karoten bogate są marchewki, dynie, pomidory, szpinak i warzywa liściowe. Warzywa liściowe(sałaty, rzeżucha, części zielone porów, koper, szczypior, itp.) zawierają dużą ilość chlorofilu, dlatego są również doskonałym źródłem witaminy E. Dietę warto wzbogacać także w warzywa strączkowe, które dostarczają witamin z grupy B. Witamina B zapobiega wielu chorobom przewodu pokarmowego, dlatego osoby walczące ze zbędnymi kilogramami powinny szczególnie dbać o jej odpowiedni poziom w organizmie. Odchudzanie wiąże się z dużym wysiłkiem i często prowadzi do zaburzeń funkcjonowania żołądka i jelita grubego. Aby proces spalania tkanki tłuszczowej przebiegał w mniej dokuczliwy sposób, dietę należy wzbogacać w produkty zbożowe oraz warzywa kapustne, korzeniowe i strączkowe.

Pomimo tak wielu zalet wynikających ze spożywania warzyw, ich ilość w codziennej diecie Polaków jest wciąż zbyt niska. Zjawiska tego nie można raczej tłumaczyć trudnościami rynkowymi, warzywa dostępne są przecież przez cały rok. Obecny sposób żywienia wynika raczej z narodowych tradycji kulinarnych, które zdecydowanie odbiegają od zaleceń racjonalnego żywienia.

PODZIEL SIĘ
Następny artykułDieta po grypie