Nikt nie robi tajemnicy z faktu, że aby zdrowo żyć należy skomponować właściwa dietę, która powinna opierać się na 5 racjonalnych posiłkach. Wśród zalet związanych z tego typu jedzeniem mowa o braku skoków glukozy, człowiek nie zmaga się z napadami głodu, a metabolizm pozostaje cały czas na pełnych obrotach. O czym należy pamiętać w trakcie komponowania menu?

Jak należy jeść, aby było dobrze?

Osoby, które pragną zdrowo odżywiać się powinny skomponować swoją dietę w oparciu o 5 posiłków spożywanych w równych odstępach czasu każdego dnia. Przyjmuje się, że posiłki powinna dzielić 3, maksymalnie 4 godzinna przerwa. Aby nie spożywać zbyt wielu, ani też zbyt mało kalorii dobrze jest sięgnąć po porady dietetyka, jednakże nie jest to konieczne. Można zdać się na instynkt oraz informacje powszechnie znane. Najważniejsze, żeby w ciągu całego dnia dostarczyć odpowiedniej ilości białka, zdrowych węglowodanów oraz tłuszczy. Nie może oczywiście zabraknąć również warzyw, owoców oraz wody.

Praktyka czyni mistrza

Pierwsze dni oraz tygodnie po rozpoczęciu spożywania 5 posiłków dziennie może przysporzyć sporych problemów, przede wszystkim osobom, które przez lata odżywiały się nieregularnie. Jednakże zastosowanie prostych zasad, które zostaną omówione w dalszej kolejności powinno zdecydowanie ułatwić sprawę.

Śniadanie powinno zostać skonsumowane nie później niż 1,5 godziny od momentu przebudzenia się. Jego zadaniem jest pokrycie 25 do 30% dziennego zapotrzebowania na energię, co daje mniej więcej 500 kalorii. W związku z tym idealnym rozwiązaniem jest sięgnięcie o poranku po owsiankę bądź musli z dodatkiem jogurtu czy mleka. Dodatkowo, warto wzbogacić posiłek o ulubione owoce, które mogą mieć także formę świeżo wyciśniętego soku.

2 śniadanie to między 5 a 10% dziennego zapotrzebowania. Idealnym pomysłem jest razowe pieczywo z dodatkami oraz owoc.

Następny jest obiad, który powinien pokrywać od 35 do 40% dziennego zapotrzebowania na energię. Najlepsza propozycja to ryby bądź mięso połączone z brązowym ryżem, makaronem czy też kaszą oraz oczywiście dodatek warzyw. Inne rozwiązanie to zupa, która jednak powinna być wzbogacona o razowe pieczywo, aby dostarczyć odpowiedniej ilości kalorii.

4 posiłek to podwieczorek, który powinien dostarczać między 5 a 10% dziennego zapotrzebowania na energię. Idealnym rozwiązaniem jest sałatka bądź koktajl warzywny.

Ostatni posiłek, czyli kolacja powinien dostarczać 15 do 20% energii. Mięso i warzywa (bez dodatku węglowodanów) to najlepsza propozycja. Jest to posiłek, który powinien być spożyty na około 3 godziny przed pójściem spać.